سیستم حجم متغیر VAV

سیستم حجم متغیر (variable air volume) نوعی از سیستم تهویه مطبوع بوده و ساده ترین سیستم آن شامل مجموعه ای کانال است که در حالت سرما دمایی حدود 13 درجه سلسیوس را تامین می کند.

وجه تمایز سیستم های حجم متغیر از دیگر سیستم ها استفاده از جعبه VAV درون کانال است. جعبه هوای متغیر به ترموستات متصل است و می تواند درجه حرارت اتاق را کنترل کند. امروزه سیستم های VAV می توانند تغییر در بار سرمایشی و گرمایشی مورد نیاز ساختمان را تامین کنند. این کاهش در قدرت فن تا حد زیادی در انرژی و هزینه صرفه جویی می کند. سیستم VAV با باز و بسته کردن دمپر هوا در درون محفظه اختلاط بارهای مختلف در اتاق ها کنترل می کند. به طور مثال اگر در یک اتاق سرمای بیشتری مورد نیاز باشد دمپر بیشتر باز شده تا هوای بیشتری را در آن ناحیه منتشر کند (شکل سمت چپ). با باز شده دمپر، فشار استاتیکی کانال افت کرده و سیگنالی به فن برای زیاد کردن حجم هوا ارسال می شود. بر عکس اگر اتاقی خیلی خنک باشد دمپر به آرامی بسته شده تا هوای کمتری انتشار یابد(شکل سمت راست).

سیستم حجم متغیر

انواع گوناگونی از سیستم های VAV شامل فن و کویل های گرمایشی وجود دارد. این تنوع به دلیل وجود برخی اثرات منفی است که ادامه به آن پرداخته می شود.

شماتیک از سیستم VAV

شماتیک از سیستم VAV

شکل فوق اجزای اصلی یک سیستم VAV را نشان می دهد که شامل هواساز، محفظه اختلاط، فیلتر، کویل های سرد و گرم، فن، کانال، جعبه VAV و دیفیوزر می باشد، علاوه بر اجزای نام برده شده این سیستم نیاز به آب گرم و سرد برای تامین گرمایش و سرمایش نیز دارد. چیلر، بویلر و مبدل حرارتی این آب را فراهم می کنند. حال به شرح جزییات بیشتر می پردازیم:

دیفیوزر

دیفیوزر جزئی از سیستم است که در نهایت هوا را منتشر می کند. این دریچه ها، سرعت و حجم هوایی که از دمپرها  عبور می کند، تنظیم می کنند. در سیستم های VAV دیفیوزر های با شکاف خطی نسبت به مقطع مربعی ترجیح داد می شود. این شیارهای خطی به پلنوم متصل بوده و در زمانی که نیاز به هوای کمتری داریم، توزیع یکنواخت تری را ایجاد می کند. در صورت استفاده از مقاطع مربعی، هوای سرد پس از خروج از دریچه به جای گردش در اتاق، به کف آن می رود.

اجزای جعبه VAV

بدنه: به محفظه در برگیرنده مجموعه گفته می شود.

ورودی: مقطع دایره ای شکل است که جعبه را به کانال متصل می کند.

دمپر: دمپر جزئی است که با باز و بسته شدن آن حجم هوای ورودی تغییر می کند.

شفت دمپر: ابزاری است که اجازه گردش دمپر  را می دهد. شفت متصل به موتور بوده و با ترموستات نیز در ارتباط است.

فن: جزئی از جعبه است که سرعت هوا را تغییر می کند.

کویل: این کویل ها به جعبه اضافه شده تا حجم و سرعت هوا را با توجه به درجه حرارت طراحی شده اتاق تامین نماید.

ترموستات: در فضا قرار گرفته و درجه حرارت اتاق را کنترل می کند.

جعبه VAV

انواع سیستم VAV

سیستم  عادی

 یک سیستم عادی شامل یک دمپر و یک جعبه VAV بوده که حجم هوای اتاق را کنترل می کند. هنگامی حجم هوای اتاق به حجم طراحی شده رسید دمپر بسته می شود.

سیستم VAV با فن

افزودن فن به جعبه VAV کارایی جعبه را بهبود بخشیده و جریان هوا را هنگامی که اتاق به دمای طراحی رسیده اما حجم هوا کم است تامین می کند. فن معمولا برای هنگامی تنظیم شده که 50% دمپر بسته باشد.

سیستم  VAV با کویل بازگرمایش

کویل های باز گرمایش به جعبه افزوده شده تا حجم هوا را زمانی که فضا به دمای طراحی نزدیک باشد، بهبود بخشد. هنگامی که دمپر تا 50 در صد بسته شود، این کویل ها هوا را گرم می کند. وقتی که هوا بیش از حد گرم شد حجم زیادی هوا وارد می شود تا کیفیت فضا بهبود یابد.

سیستم  VAV با کویل بازگرمایش

مزایای سیستم VAV

راندمان

این سیستم ها راندمان بالایی دارند چرا که با کمترین حجم هوا می توان به شرایط دمای طراحی دست یافت. با بسته شدن دمپر هوا در جعبه، فن در هواساز با سرعت کمتری کار کرده و مقدار بار کمتری در کویل ها جریان می یابد. در اصل یک سیستم VAV به بویلر، چیلر و هواساز اجازه می دهد تا بهینه تر کار کنند.

کنترل دمای یک ناحیه خاص

از آنجایی که ترموستات به جعبه VAV متصل است توانایی کنترل دما در یک اتاق خاص ممکن می شود. اتاق های با یک بار خاص معمولا به یک جعبه متصل می شوند و اتاق های با بار متفاوت می توانند به یک هواساز متصل شوند.

هزینه

این سیستم ها بسیار موثر بوده و دارای هزینه اولیه کمی می باشند. سیستم های عادی که نیازی به لوله و کویل نداشته از لحاظ نصب و نگه داری ارزان تر می باشند.

انعطاف پذیری

این سیستم ها انعطاف پذیری بالایی دارند مثلا می توانیم جعبه VAV را از یک کانال برداشته و در کانال دیگری قرار دهیم در صورتکیه بار اتاق ها یکسان باشند.

معایب سیستم VAV

سرعت باد در شرایط طراحی

هنگامی که یک اتاق به شرایط طراحی برسد، حجم هوای ورودی کم می شود. این کاهش، سرعت هوا را کم کرده و اتاق از شرایط آسایش دور می شود. برای غلبه بر این مشکل یک فن به جعبه VAV اضافه می کنند که البته هزینه بیشتری دارد.

فضای مورد نیاز

نصب جعبه VAV چه به صورت عمودی یا افقی به فضا نیاز دارد. به عنوان یک قاعده کلی طول مجرای کانال افقی قبل از جعبه باید سه برابر قطر ورودی باشد تا شرایط ورود هوا محیا شود. در مسیرهای عمودی نیز نیاز به 18 اینچ ارتفاع است که در سقف های کوتاه یک مشکل است.

ناتوانی در تامین همزمان سرما و گرما

در بسیاری ساختمان ها نیاز به استفاده همزمان از گرما و سرما و در برخی اتاق ها وجود دارد. هنگامی که سیستم سنتی VAV کویل نداشته باشد تامین این شرایط همزمان ممکن نخواهد بود. این مشکل را با نصب کویل در جعبه VAV برطرف می کنند.

محل نصب جعبه VAV

از آنجا که جعبه در کانال قرار می گیرد باید در بالاتر از سقف باشد. در سقف های کاذب این امکان وجود دارد اما در سقف های گچی باید جایی برای دسترسی به جعبه در نظر گرفته شود.

منابع و پیوندها

گردآوری شده توسط دپارتمان پژوهش شرکت پاکمن

صفحه مهندسی مکانیک

http://www.pages.drexel.edu

http://www.energystar.gov

برداشت از مطالب سایت با ذکر منبع بلا مانع است

سیستم VAV از دید installation-hvac.blogfa.com

این سیستم ها بر پایه حجم هوای ثابت و درجه حرارت متغیر کار می کنند. یعنی حجم هوای ورودی به فضا ثابت است و با تغییر دمای هوای ورودی به شرایط هوای مورد نظر می رسیم.این سستم ها جهت تهویه هوای چندین زون به کار می روند و در ان تامین سرمایش و کنترل چندین زون در یک لحظه انجام می شود.

جهت تغییر درجه حرارت هوای ورودی دو روش وجود دارد، یکی بازگرمایش در خروجی هر زون و دوم مخلوط کردن هوای گرم  و هوای سرد می باشد. در روش اول دمای هوا برای بدترین حالت تنظیم می شود و به کلیه زون ها فرستاده می شود. سپس در ورودی هر زون یک کویل بازگرمایش قرار دارد که این کویل توسط ترموستاتی که به ان وصل است دمای هوای مورد نیاز هر اتاق را تنظیم می کند. ..ادامه

سیستم VAV از دید barcol-air.co.uk

There are 3 types of VAV system used in the market place today. All of these systems are designed around the VAV philosophy of load diversity, low turndown ratios, high efficiency/low running costs, use of free cooling, normal or low temperature air and zero maintenance. Set up correctly through the Building Management System, these all air systems will provide the most energy efficient method of providing fresh air and high cooling/heating load requirements for medium to large sized buildings giving close control to 0.5° – 1° C of set point. Each terminal unit can be fitted with any controls system (BMS) and electric or water reheat coils are fitted as standard. Control operation is of the pressure independent type complete with 24 point flo’cross sensor…more

سیستم VAV از دید iklimnet.com

VAV systems are designed to supply only the volume of conditioned air to a space that is needed to satisfy the load. Fan energy is saved when the volume of air handled by the fan is reduced. Air volume control is accomplished by installing modulating dampers, or in some cases, an air valve, in the supply duct to each zone. As the room temperature demand becomes satisfied, the thermostat signals the damper to move the supply air zone valve toward the closed position…more

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *