موتور احتراق داخلی (موتور درون سوز)

موتور های احتراق داخلی (internal combustion engine)  موتور های گرمایی هستند که در آن ها انرژی شیمیایی موجود در سوخت، در یک محفظه به نام محفظه احتراق آزاد می گردد و به وسیله محور خروجی در دسترس قرار می گیرد.

موتور های احتراق داخلی رایج از جمله موتور های چهار زمانه و دو زمانه می باشند. این درحالی است که موتورهای 6 زمانه، موتور دورانی وانکل، توربین های گازی، موتور جت ها و … نیز از انواع موتور های احتراق داخلی می باشند.

انرژی شیمیایی سوخت، ابتدا توسط احتراق یا اکسیداسیون با هوا در داخل موتور، به انرژی حرارتی تبدیل می شود. این انرژی حرارتی، باعث افزایش دما و فشار گاز های داخل موتور می گردد، و سپس گاز با فشار زیاد، در برابر مکانیزم ها مکانیکی موتور منبسط می شود. این انبساط توسط اتصالات مکانیکی موتور، به حرکت یک میل لنگ دوار تبدیل می گردد، که خروجی موتور می باشد. این میل لنگ به یک مجموعه انتقال قدرت متصل است که این انرژی را به خروجی مورد نظر تبدیل می کند.

معمولا نیروی تولید شده توسط یک موتور احتراق داخلی به عنوان نیروی مورد استفاده در خودرو های سواری، لوکوموتیو ها، شناور های دریایی، هواپیما ها و … مورد استفاده قرار می گیرد. سایر کاربرد های آن نیز در به حرکت در آوردن توربین ها، ژنراتور ها و … می باشد.

انواع موتورهای احتراق داخلی

موتور های احتراق داخلی را در کل می توان به سه دسته کلی زیر تقسیم بندی کرد:

موتورهای رفت و برگشتی

 موتورهای دورانی

موتورهای احتراق دائم

انواع موتور های احتراق داخلی رفت و برگشتی عبارتند از:

موتورهای دو زمانه

موتورهای چهار زمانه

موتورهای 6 زمانه

موتورهای دیزل

موتورهایی که بر اساس چرخه میلر کار می کنند.

موتور هایی که بر اساس چرخه آتکینسون کار می کنند.

موتورهای احتراق داخلی دورانی:

موتور دورانی وانکل

موتورهای احتراق داخلی با احتراق دائم:

موتور جت

توربین گاز

موتور های احتراق داخلی رفت و برگشتی

اکثر موتورهای درون سوز از نوع رفت و برگشتی می باشند. این نوع از موتور ها، داراری تعدادی پیستون هستند که در درون موتور و در سیلندر ها/ف به سمت بالا و پایین و یا عقب و جلو، حرکت رفت و برگشتی دارند.

از مهمترین انواع موتور های رفت و برگشتی میتوان به موتور چهار زمانه اشاره کرد. این موتور در انواع خودرو های سواری مورد استفاده قرار می گیرد.

موتورهای درون سوز چهار زمانه

منابع و پیوندها

گردآوری شده توسط دپارتمان پژوهش شرکت پاکمن

صفحه مهندسی مکانیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *