تهویه مطبوع در ساختمان های بلند

ساختمان های بلند (High raise building HVAC) امروزه در معرض چالش های منحصر به فردی برای مدلسازی و تهویه مطبوع قرار دارند. عواملی از قبیل دما و سرعت باد در ارتفاع های مختلف از این دسته اند. مناطق شهری تحت تاثیرات دیگری از جمله سایه و بازتاب از ساختمان های اطراف نیز می باشند. تحقیقات نشان می دهند که شرایط محیطی اثرات قابل توجهی در بارهای سرمایشی و گرمایشی ساختمان های بلند دارد. شبیه سازی دقیق یک واحد در اواسط ارتفاع سازه می تواند برای کل ساختمان به کار گرفته شود.

مقدمه

امروزه آنالیز انرژی یک ساختمان توسط نرم افزارهایی انجام می گیرد. کمیته فنی اشری ساختمان های بیش از 9 متر را ساختمان بلند به حساب می آورد. چرا که شرایط اتمسفر با افزایش ارتفاع تفاوت هایی میان طبقات ایجاد می کند که شامل تفاوت دما و فشار و سرعت هواست و این امر باعث می شود که هر ساختمان بلند سیستم تهویه مطبوع مخصوص به خود را داشته باشد.

تهویه ساختمان بلند

چالش های ساختمان بلند

اتمسفر

همه ساختمان ها در پایین ترین لایه اتمسفر قرار گرفته اند. این لایه چیزی در حدود 11 کیلومتر بالای سطح زمین را در بر گرفته. با افزایش ارتفاع، دما به طور تقریبی به ازای هر 150 متر 1 درجه سلسیوس کم شده و فشار بارومتریک نیز به آرامی کاهش می یابد اما از آن طرف سرعت باد بیشتر می گردد.

 تفاوت اتمسفر در دو ارتفاع مختلف بالای سطح زمین

متغیر

1.5 متر

284 متر

اختلاف

درصد اختلاف

دمای هوا

15°C

13.15°C

1.85°C

12.3%

فشار بارومتریک

101,325 Pa

97,960 Pa

3,365 Pa

3.3%

سرعت باد

2.46 m/s

7.75 m/s

5.29 m/s

215%

شرایط محیطی

ساختمان های واقع در شهرهای بزرگ در شرایط خاص محیطی قرار دارند. بسیاری از آن ها تحت سایه های ساختمان های مجاور و برخی دیگر تحت بازتاب های شیشه ای واقع اند. خیابان های محصور شده با ساختمان های بلند همچون کانال عمل کرده و باد تولید می کنند. حجم انبوه بتن و آسفالت دمای محلی را بالا می برند. همانند شرایط اتمسفر، دماهای محلی با هم متفاوت اند. طبقات پایینی ساختمان ها سایه بیشتری دریافت می کنند این در حالی است که طبقات انتهایی ممکن است هرگز سایه نگیرند. اثرات سایه از اطراف ساختمان های بلند باید به دقت و به طور هندسی محاسبه گردند. سطوحی که در سایه قرار دارند هم می توانند تابش را جذب و هم منتشر کنند. بازتابش شیشه ها بسته سطوح آن ها یعنی نوع آینه کاری و لعاب کاری، با هم فرق دارد.

 امروزه با استفاده از اشعه ایکس افزایش انرژی حرارتی بازتابی را محاسبه می کنند. سرعت و جهت باد از جداول خوانده می شود.

بازتاب در ساختمان بلند

مقیاس بندی

مقیاس بندی ساختمان های بلند بدین معنی است که بسیاری از مناطق باید تحت محاسبات گرمایشی قرار گیرند. اگر هر طبقه به چهار منطقه یک منطقه اصلی و یک پلنوم و  تقسیم بندی شود یک ساختمان 70 طبقه ای به 420 ناحیه تقسیم می شود که باید بررسی گردد. از معایب این روش این است که نیاز به ورودی های زیادی دارد و پردازش داده ها زمان زیادی می برد. معمول است که چند طبقه را انتخاب و شبیه سازی کنند و با ضریب تجربی بار کل سازه را تخمین می زنند. اما در این روش هم مشکلاتی وجود دارد چرا که روش تخمینی تفاوت در شرایط محیطی طبقات مختلف را نداشته و  دقت پایینی دارد پس نمونه ها باید با دقت انتخاب شوند تا در صد خطا کاهش یابد.

سیستم HVAC در ساختمان بلند

ساختمان های بلند سیستم تهویه خاصی دارند. هواساز نصب شده هوای هر طبقه را تامین می کند. سیستم های تهویه مطبوع باید برای غلبه بر افت های طبقات بالاتر به هوا و آب انرژی کافی را بدهند. در سیستم های جدید هر یک از اجزا فن، پمپ، خنک کننده ها، به عنوان یک واحد مجزا تعریف می شوند. این اجزا در یک سیکل همان طور رفتار می کنند که در یک شبکه لوله کشی رفتار می کنند.

در این روش هر طبقه به عنوان یک لوپ جدا در نظر گرفته می شود که چند زیر بخش و هواسازی مجزا دارد. روشی مشابه برای اجزای دیگر مانند کویل پیش گرمایش که در هوای بیرون است نیز در نظر گرفته می شود.

منابع و پیوندها

گرداوری شده توسط دپارتمان پژوهش شرکت پاکمن

صفحه مهندسی مکانیک

www.nrel.gov/docs/fy05osti/38133.pdf

Peter G. Ellis and Paul A. Torcellini National Renewable Energy Laboratory, Golden, CO, USA

برداشت از مطالب سایت با ذکر منبع بلا مانع است

تهویه ساختمان بلند از دید tallbuildings.ru

Heating Ventilation and Air Conditioning (HVAC) systems are the most complex ones among other engineering systems of modern high-rise building. First of all while designing those systems for high-rise building there can not be applied the traditional way used for common buildings. For high-rise building the designer should take a consideration of the high piping pressure caused by the gravity. Actually the piping static pressure could reach the dangerous level that the tenants could not use water supplies at all. Similar issue must be taken into account while designing the air conditioning system of chilled water type…more

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *