بازیابی حرارت از فاضلاب حمام (sewage heat recovery from shower) راهی است برای استفاده مجدد از انرژی.

  تخمین زده می شود که 80 تا 90 درصد انرژی مورد استفاده برای گرم کردن آب در خانه های ما مستقیما به فاضلاب ریخته می شود اما مبدل حرارتی فاضلاب می تواند به شکل موثری از این انرژی استفاده کرده و مصرف انرژی را کاهش دهد. هزینه مورد نیاز برای گرم کردن آب، بخش اعظمی از هزینه های یک خانه را تشکیل می دهد. با در نظر گرفتن این مسئله که انرژی مصرفی برای گرم کردن آب به فاضلاب ریخته می شود می توان گفت بهره برداری از حرارت موجود در آب مصرف شده حمام می تواند درانرژی و سرمایه صرفه جویی کند.

بازیابی حرارتی و مبدل های حرارتی فاضلاب مفاهیم جدیدی نیستند اما تا کنون در مقیاس خانگی به دلیل محدودیت های طراحی و اجرا مورد توجه قرار نگرفته بودند و معمولا در کاربردهای تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گرفتند. اما گونه ی جدیدی از مبدل برای بازیابی حرارت در ساختمان های مسکونی معرفی شده که کاملا کاربردی بوده و 45 درصد حرارت را در فاضلاب حمام بازیابی می کند.
مدل های پیشین به صورت عمودی نصب می شدند که محدودیت هایی در اجرای آن ایجاد می کرد و تنها در حمام هایی با مجرای فاضلاب عمودی 1.5 متری نصب می شد. اما نمونه جدید که اکودرین (Ecodrain) نام دارد می تواند به  آسانی  به صورت افقی، در نزدیک ترین فاصله به فاضلاب نصب شود.

شرکت سازنده اکودرین می گوید: اکودرین بخش متحرکی نداشته و به برق نیز نیازی ندارد. اکودرین با استفاده از نوعی سیستم لوله کشی مهندسی شده، حرارت موجود در فاضلاب حمام را به آب تمیز ورودی انتقال می دهد. این دستگاه که در حال دریافت گواهی ثبت اختراع است می تواند تلاطم در منبع تامین آب تمیز را بهینه کرده و بیشترین بازیافت انرژی را ایجاد کند.

بنابر گفته شرکت سازنده بازگشت هزینه نصب یکی از این مبدل های حرارتی 2 سال (در مناطقی با هزینه برق بالا) تا 5 سال (در مناطقی با هزینه برق پایین) است و از آنجایی که این مبدل ها 30 سال عمر می کنند، استفاده از آن ها به مدت طولانی به صرفه است.

منابع و پیوندها:

گرداوری شده توسط دپارتمان پژوهش شرکت پاکمن

صفحه مهندسی مکانیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید