کنترل کننده سطح آب ( Level Control) وسایلی جهت کنترل سطح سیال در داخل مخازن تحت فشار و یا اتمسفریک بوده که دارای انواع گوناگونی میباشند که در ادامه مطلب معرفی میشوند.

 کنترل سطح های مغناطیسی:

کنترل کننده سطح مغناطیسی یکی از انواع نشان دهنده سطح مایع در داخل مخزن میباشد که به دلیل سیستم کاری ساده ترش نصبت به مدل های دیگر تقریبا مرسوم ترین کنترل کننده سطح جهت استفاده در مخازن میباشد.

کنترل کننده سطح آب

طرز کار این کنترل کننده های سطح بر اساس قوانین فیزیکی و دفع وجذب قطبها به صورت الکترومغناطیسی میباشد ، بدنه کنترل کننده سطح به صورت لوله استوانه ای بوده که از قسمت نازلها به صورت عمودی بر روی مخزن تحت فشار نصب میگردد. مایع درونی مخرن توسط نازل به داخل استوانه هدایت شده و توپی دارای آهن ربای دائمی را شناور میسازد ، با تغییر سطح مایع این شناور به حرکت درامده و سطح مایع داخل مخزن را نشان میدهد. همچنین میتوان توسط نصب سنسور های لازم بر روی این کنترل کننده سطح ، عملکرد دستگاه را از طریق تابلو برق کنترل کرد.

از مزایای این کنترل کننده سطح میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای امنیت بالاتر هنگام نصب ، به علت عدم ارتباط الکتریکی و مکانیکی بین قطعاتی که در داخل مایع قرار دارند با قطعات خارجی دستگاه
  • امکان دید سطح مایع درون مخازن از فاصله دور
  • قابلیت تغییر زاویه دید صفحه نشان دهنده
  • قابل ساخت برای حرارت وفشارهای کاری بالا
  • قابلیت تنظیم موقعیت نصب سنسورها

متریال مورد استفاده این کنترل کننده های سطح جهت بدنه و لوله های رابط stainless steel 304/316 و جهت شناور  stainless steel 304L/316L میباشد.

محدوده ارتفاع قابل انداز گیری استاندارد برای این نوع کنترل کننده های سطح از 30 سانتی متر تا 18 متر میباشد.

حداکثر فشار کاری مجاز این کنترل کننده سطح 150 بار و حداکثر دمای مجاز 350 درجه سانتی گراد میباشد.

از موارد استفاده این نوع از کنترل کننده های سطح میتوان به مخازن آب ، تانک های سوخت ، تانک های اسید ، دیگ های آب گرم و دیگ های بخار و… اشاره کرد.

از برند های معتبر مورد استفاده در بازار میتوان به spiraxsarco ، Geryal ، Eyvaz ، و … اشاره کرد.

سوییچ کنترل کننده سطح :

سوییچ کنترل کننده سطح نوع دیگری از کنترل کننده های سطح میباشند که طرز کار آنها به صورت خلاصه به شرح زیر است:

با تغییر سطح مایع ، شناور داخل مخزن به حرکت در آمده و این حرکت از طریق اهرم ارتباطی و چرخش محور ها به وسیله بازوی نگهدارنده به کلید های جیوه ای دستگاه منتقل شده و موجب حرکت جیوه در داخل کلید میشود ، که این حرکت جیوه ها از سمتی به سمت  دیگر موجب

برقراری جریان بین الکترود های آن شده و سطح مایع از طریق مدار برقی موجود در سیستم کنترل میشود. از ویژگی های این نوع کنترل کننده های سطح میتوان به صورت خلاصه به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل مستمر سطح سیال
  • قابلیت نصب در مکان هایی با حرارت بالا
  • قابلیت نصب در مکانهایی که ضریب اطمینان بالا دارند
  • عدم احتیاج به تعمیر و سرویس مستمر

حداکثر فشار طراحی این کنترل کننده سطح ها 37 بار و حداکثر فشار کاریشان 25 بار میباشد. همچنین حداکثر دمای کاری جهت این کنترل کننده های سطح 220 درجه سانتی گراد میباشد.

متریال توپی و میله ی این نوع کنترل کننده های سطح نیز Stainless steel 316 میباشد.

از موارد استفاده این کنترل کننده های سطح میتوان به دیگ های بخار ، مخازن کندانس ،دی اریتورها ، منابع تحت فشار و تانکهای سوخت اشاره کرد.

کنترل کننده سطح ترنسمیتر:

این نوع کنترل کننده های سطح بر اساس قوانین فیزیکی و خواص الکترومغناطیسی طراحی شده است ، این کنترل کننده سطح قابلیت نصب از بالا و جوانب مخزن را داشته و در مواردی که مخازن در زیر زمین نصب شده باشند مناسب ترین دستگاه جهت دید و کنترل سطح مایعات میباشد.

تغییرسطح مایع موقعیت شناور را تغییر داده و از طریق سنسورهای تعبیه شده در داخل دستگاه جریان الکتریکی ایجاد شده و ارتفاع سطح مایع را در نمایشگر نشان میدهد ، از ویژگی های این نوع کنترل کننده سطح میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاهده مداوم سطح سیال در اتاق کنترل به صورت درصدی
  • قابلیت اتصال به سیستم PLC
  • قابلیت ساخت و نصب از بالا و جوانب مخازن
  • دارای آب بندی کامل و غیر قابل نشت

حداکثر فشار کاری این کنترل کننده سطح 16 بار و حداکثر دمای کاری 150 درجه سانتی گراد میباشد

متریال ساخت لوله بدنه و شناور این کنترل کننده سطح Stainless steel 304/316 میباشد.

از موارد استفاده این کنترل کننده سطح میتوان به دیگ های آب گرم ، منابع کندانس ، مخازن آب وسوخت و صنایع نفت و پالایشگاه اشاره کرد

منابع و پیونده

گرداوری شده توسط دپارتمان پژوهش شرکت پاکمن

صفحه مهندسی مکانیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *