تک کاناله، با حجم ثابت، ترمینال بازگرمایش

دراین سیستم ترمینال بازگرمایشی از حجم ثابتی از هوای فن برای تذیه چند زون استفاده می کند (شکل 1). تمام سیستم هوای سرد را برای بزرگترین زون تامین می کنند سپس هوای سایر زون ها با کویل های بازگرمایش (آب داغ یا بخار یا برق) درون کانال جدا گرم می شوند. کویل های بازگرمایشی یا المنت های حرارتی با توجه به شرایط محیط ریست می شوند. از آنجایی که این سیستم ها نسبت به سیستم های VAV انرژی بیشتری مصرف می کنند لذا در کاربردهای خاص و محدود آزمایشگاهی و بیمارستانی مورد استفاده قرار می گیرند. در این سیستم فن وجود ندارد زیرا که فن برای تنظیم فشار استاتیکی و تعیین حجم هواست.

تک کاناله، با حجم ثابت، ترمینال بازگرمایش

شکل1

تک کاناله، حجم متغیر

ترمینال های VAV یک دمپر ورودی برای کنترل هوا دارند و برای گرمایش محیط نیز می توانند کویل بازگرمایش در تخلیه داشته باشند. با کنترل فشار مستقل، سنسور دما مستقیم دمای هوای ورودی را کنترل نمی کند. کنترل مستقیم جریان هوا در بیرون، جریان هوای اولیه را بین دمای ماکزیم و مینیمم نگاه می دارد و باعث می شود که جعبه VAV مستقل از فشارهای استاتیکی مختلف گردد. شمایی از این نوع کنترل در شکل 2 آورده شده. در این شیوه زمانی که دما به زیر نقطه ست شده می آید، دمپر شروع به بسته شدن می کند تا جریان هوای کمتری را از خود عبور دهد و زمانی که دمپر به کمترین حد خود رسید، دریچه کویل بازگرمایش کم کم باز می شود.

تک کاناله، حجم متغیر

شکل 2

ترمینال VAV القایی

در این شیوه با کاهش جریان هوا به محیط و استفاده از هوای برگشتی پلنوم ها، دمای محیط کنترل می شود (شکل3). دمپرها با هم هماهنگ بوده و زمانی که جریان اولیه هوا کم می شود هوای برگشتی افزایش می یابد. هنگامی که دمای محیط به زیر نقطه ست شده خود رسید، دمپر هوای بیرون بسته و دمپر هوای برگشت باز می شود.

ترمینال القایی

شکل 3

بای پس در ترمینال VAV

در این ترمینال بخشی از هوای بیرون به پلنوم بازگشتی منحرف می شود (شکل4). کنترل مقدار این انحراف بر اساس سنسور دمای بیرون تنظیم می شود. هنگامی که دمای فضا به زیر نقطه ست شده خود رسید دمپر بای پس شروع به باز شدن کرده و بخشی از هوایی که درون پلنوم فرستاده بود به فضا منتقل می کند به این ترتیب حجم هوا از بیرون کاهش می یابد.  زمانی که بای پس کاملا باز باشد کویل های بازگرمایش تا جایی باز می ماند تا دمای محیط را متعادل سازد. یک دمپر متعادل کننده دستی در بای پس برای مقابله با مقاومت جریان در تخلیه نصب می شود با این شیوه هوای اولیه بیرون در حجم ثابتی باقی می ماند.

بای پس در ترمینال VAV

شکل 4

فن سری در ترمینال VAV

در این سیستم فن ها به صورت سری هوای اولیه را توسط دمپر VAV با حجم ثابت به فضا منتقل می کنند. علاوه بر افزایش انتشار هوا به محیط، کویل های بازگرمایشی نیز به سیستم اضافه می شوند تا در زمانی که سیستم خاموش است فضا در حداقل دمای ست شده باقی بماند. در ابتدای کار سیستم فن ها هوا را به محیط منتقل می کنند و زمانی که هوا پر شد، فن ها می توانند برای ثابت ماندن حجم هوا در محیط، بخشی از هوا را برگردانند. زمانی که دمای هوا تا زیر نقطه ست شده سرد شد دمپر هوای بیرون بسته شده و فن هوای برگشتی را انتقال می دهد. برای زون هایی که کویل بازگرمایش دارند زمانی که هوا به حداقل مقدار خود رسید و دما کاهش یافت دریچه این کویل ها باز می شود. (شکل 5)

فن سری در ترمینال VAV

شکل 5

فن موازی در ترمینال VAV

این سیستم همانند سیستم فن سری بوده و تفاوت آن در موازی بودن فن ها می باشد. کویل باز گرمایش می تواند در تخلیه یا پلنوم برگشت نصب شود. مجموع هوای فضا معمولا از ترکیب هوای تازه و برگشتی تشکیل می شود. زمانی که دما تا زیر نقطه ست شده رسید دمپر هوای بیرون بسته می شود تا هوای کمتری وارد ترمینال شود و زمانی که دمپر هوای بیرون به کمترین حد خود رسید و دمای محیط شروع به کم شدن نمود، دریچه کویل های بازگرمایشی باز می شود و فن ها مجدد روشن می شوند تا هوای کویل های باز گرم را به محیط بدمند. (شکل6)

فن موازی در ترمینال VAV

شکل 6

ترمینال یونیت، دو کاناله حجم متغیر

این سیستم دارای دو دمپر ورودی در کانال گرمایش و سرمایش است و شامل یک دمپر کلی نمی شود. ترموستات با تغییر بار سیستم را ریست می کند و کنترلر جریان دبی تهویه را در حد مطلوب نگاه می دارد. در تامین هوا همواره همپوشانی وجود دارد در نتیجه هیچ گاه همزمان گرمایش و سرمایش در ترمینال وجود ندارد.(شکل 7)

ترمینال یونیت، دو کاناله حجم متغیر

شکل 7

منابع و پیوندها

لغات و اصطلاحات

ترمینال یونیت

Terminal Units

تک کاناله، حجم متغیر

Single-Duct Variable-Volume

ترمینال VAV القایی

induction VAV terminal

بای پس در ترمینال VAV

bypass VAV terminal

فن سری در ترمینال VAV

series fan-powered VAV terminal unit

فن موازی در ترمینال VAV

parallel fan terminal

ترمینال یونیت، دو کاناله حجم متغیر

Variable-volume, dual-duct terminal units

کویل بازگرمایش

reheat coil

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *